Saturday, October 11, 2008

Kita...

Assalamualaikum!!!

lama rasanye dah tak update blog... antara reasons aku tak update :
- takde isu yang menarik ntuk di kongsi bersama
- busy ngan assignment n exam =P
- internet kat umah lembap gile!
- kalo ada isu pon takut menyinggung memane pihak
- hurmmm....
takpe la.. so aku rasa skang ni aku akan meng-update blog ni dengan menceritakan satu isu yang aku rasa dari dlu aku nak ceritakan kat org yg sudi membaca blog aku yang tak seberapa nih... isu ni sebenarnye dah lama menusuk dalam jiwa raga manusia skang especially remaja dan org muda yg mudah sangat terpengaruh... ikutkan bukan kata org muda atau remaja, pakcik makcik, bapak ibu suma laa... ape yg aku nak citer kan ni mungkin perkara remeh bagi sesetengah org tapi besar dan sangat serius kesimpulannye yang telah tejadi mahupon bakal terjadi dalam budaya dan kehidupan kite smua... aku harap ape yang aku nak ceritakan ni boleh dijadikan renungan ntuk kite dan masa depan kite suma...
sedar tak sedar kite dah melangkau ke arah teknologi siber yang sangat maju dan memberi ransangan hebat dalam kehidupan seharian kite... mana kte pergi, ape kite buat suma dipengaruhi oleh media yang memberikan kite sedikit sebanyak pengetahuan, perkembangan dan jugak isu semasa... dalam masa yang sama, hiburan juga diterapkan dalam perkembangan teknologi yang kian meluas...
ape yang aku cuba sampaikan skang ni adalah hiburan yang diterapkan oleh teknologi skang ke dalam kehidupan kite semua... hiburan sekiranye dipandang dalam scope pengetahuan islam, memang tak salah tapi seandainye berlebihan mampu memberi kesan negative pada kite suma terutama di Malaysia yang kaya dengan adat istiadat dan budaya yang sungguh murni dan lemah lembut... walaupon kite di Malaysia, hiburan dari luar negara begitu mudah tersebar sebagai sumber hiburan dalam kehidupan kite... ape yang kite lihat, banyak drama dan cerita² yang ditayangkan di Malaysia... memang begitu menarik sekirenye dibandingkan dengan cerita tempatan TETAPI selaraskah budaya yang mereka sampaikan melalui hiburan tersebut kepada kite semua!?...
mungkin ada pembaca akan mengatakan pemikiran aku agak kolot sekiranye aku teruskan isu ni dan mungkin akan tersedar ape yang telah "diaorg" serapkan dalam budaya kite suma... mungkin ada gak yang akan kata aku ni tak open minded... tapi sekiranye merosakkan budaya dan hukum hakam yang ditetapkan dalam agama, adakah tu suma tak open minded gak?... aku sedar, banyak gak dosa yang aku dah buat dan mungkin ramai gak yang kata, aku pon ada buat tu buat ni gak... tapi aku cuba ingatkan pada korang suma instead mengingatkan diri aku sndiri... so, pandang la pada kata aku jangan pandang pada aku... aku bukanlah manusia yang perfect!
aku harap korang suma paham la ape yang aku cuba sampaikan kat blog nih... FOR ME AND YOU! ntuk kite bersama selamanya...

No comments:

Powered By Blogger