Tuesday, November 25, 2014

ISTERI, GRO & .....


Assalamualaikumwarahmatullah...

Melihat pada tajuk, mungkin ada berprasangka negatif hanya kerana membaca pada tajuk. Meletakkan gelaran isteri & gro pada satu ayat seakan menyamakan kedudukan taraf dan tugas di antara gelaran ini. Bukanlah untuk menilai atau menyamakan kedudukan siapa yang lebih baik atau siapa yang lebih dipandang negatif. Ini cumalah pendapat dan pandangan aku sebagai seorang lelaki yang mungkin mewakili pandangan sebilangan lelaki lelaki lain.

Bila disebut GRO ramai yang akan terus berpandangan serong dan menganggapkan mereka 'seakan' pelacur kelas atasan, tetapi bila disebut Guest Relations Officer, mungkin ada yang mengubah persepsi mereka kepada tugasan seakan pelayan tetamu yang menghadiri sesuatu majlis atau occasion. Pada asalnya ia adalah sama dan tugasan ini kebanyakan dan sinonim hanya dilakukan oleh kaum wanita kepada kaum lelaki. GRO selalunya bertugas dipusat-pusat hiburan seperti di club, pusat karaoke dan sebagainya. Mereka berpakaian seksi yang membuatkan iman seorang lelaki goyah dan juga layanan mereka menjadikan tetamu mereka seperti raja walaupun hanya sementara. Tetapi ada juga tugasan mereka tidak tamat hanya pada satu tempat sahaja, sebilangan mereka juga memainkan peranan sebagai 'wanita simpanan' yang boleh menjadi peneman tidak kira masa dan juga tempat. Rata-rata tugas GRO bukanlah seperti pelacur yang menjadikan tubuh mereka sebagai asset di dalam perniagaan mereka, tetapi hanyalah layanan mereka yang memanjakan dan memberi perhatian disamping mencantik cantik  didepan tetamu mereka. Penulisan ini bukanlah untuk menaikkan taraf seorang GRO sehingga menjatuhkan kedudukan seorang isteri. Walaubagaimanapun, di dalam Islam, GRO ini ternyatalah HARAM kerana perbuatan ini mendekatkan kepada perbuatan zina dan tubuh mereka tetap HARAM dimata tetamu mereka selagi pernikahan tidak terjalin.

Seperti yang sedia maklum, kedudukan seorang isteri hanyalah untuk si suami. Aurat mereka hendaklah dijaga dan ditutup kecuali kepada suami seperti yang terkandung di dalam Surah Nur ayat 31. Isteri bagaikan ladang untuk si suami dan tidak dilarang untuk melakukan apa-apa ke atas mereka kecuali melalui lubang dubur. Ini selaras dengan ayat Quran di dalam surah Al-Baqarah ayat 223 :

'Isteri-isteri kalian adalah ladang bagi kalian, kerana itu datangilah ladang kalian bagaimana sahaja yang kalian kehendaki. Dan kerjakanlah (amalan yang baik) untuk diri kalian, dan bertakwalah kalian kepada Allah dan ketahuilah bahawa kelak kalian akan menjumpai-Nya. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman'

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad, Tirmidzi, An-Nasaei dan Ibnu Majah yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w :

'Janganlah kalian menyetubuhi isteri-isteri kalian dilubang dubur mereka'

Hubungan antara isteri dengan suami sememangnya HALAL dan mereka mendapat ganjaran pahala selagi mana ianya tidak melampaui batas dengan syariat Islam. Ini menunjukkan kedudukan isteri diangkat dan dimuliakan selagi mereka taat dan tidak menyakiti hati suami mereka. Kecantikan mereka hanyalah kepada suami, layanan mereka hendaklah dibezakan kepada suami dengan orang lain, kemesraan dan kecintaan hanyalah untuk si suami yang telah dinikahi dan bukan pada orang lain. Di dalam surah Ar-Rum ayat 21, Allah telah menyebutkan bahawa:

'Dan di antara tanda-tanda kebesaran-Nya adalah Allah menciptkan dari diri kalian sendiri isteri-isteri agar kalian merasa tenteram kepadanya. Dan dijadikan-Nya rasa cinta kasih di antara kalian. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda kebesaran-Nya bagi orang-orang yang berfikir'

Dengan ini, ganjaran pahala dari Allah kepada isteri yang memuliakan dan membahagiakan suami sangatlah besar. Di dalam surah Nisa' ayat 34, Allah telah memuji wanita solihah sebagai wanita telah disebutkan :

'Perempuan-perempuan yang taat dan menjaga diri ketika suaminya tidak ada, kerana Allah telah memelihara mereka'

Tujuan asal penulisan ini adalah kerana, aku sendiri telah mendengar beberapa luahan dari beberapa orang lelaki yang telah berkhawin dan kebanyakan luahan ini mempunyai permasalahan yang sama. Diharap pihak wanita terutamanya isteri-isteri yang membaca penulisan ini tidak terus menyalah anggap dan berusahalah untuk mendapat keredhaan Allah. Memang tidak dinafikan, perbuatan lelaki-lelaki ini telah melanggar hukum Allah s.w.t dan menjerumuskan diri mereka kepada kehinaan seperti zina!.

Diberi contoh, 10 orang lelaki yang telah datang kepada aku dan meluahkan perasaan mereka, ternyata mereka masih sayang dan kasih kepada isteri-isteri mereka. Tetapi, harus diingatkan bahawa, majoriti pihak lelaki, walaupun dari luaran mereka bersikap tegas atau 'macho', mereka tetap mahukan perhatian dari isteri mereka sendiri. Memang tidak disangkal lagi bahawa ego seorang laki tinggi menggunung, tetapi harapan untuk dimanjai bagaikan anak kecil yang mahukan perhatian seorang yang disayanginya.

Ada yang menceritakan kat aku, bila balik dari kerja, isteri diaorang mengabaikan tanggungjawab dengan tidak mengendahkan keletihan atau luahan kat tempat kerja. Mereka mula membandingkan dengan GRO yang sentiasa mengambil berat dan memberi kata-kata semangat walaupun sebenarnya ia tidak sesuai dengan cara kerja mereka. Lelaki sebenarnya mahukan kata-kata semangat walaupun kata-kata isteri-isteri mereka sebenarnya 'tidak masuk akal' dengan spesifikasi kerja mereka. Suami cuma mahukan perhatian, mahu luahan mereka di dengar dan disambut dengan kata kata manja dan kemesraan yang menjadikan hati mereka tenteram. Itu yang kebanyakan diabaikan oleh pihak isteri-isteri dan diambil alih dengan baik oleh GRO yang mereka bayarkan. Piahk si suami tahu GRO bersikap begini kerana bayaran yang telah dibayar oleh mereka, tetapi tentang bayaran mereka tidak hiraukan, yang mereka mahukan cumalah layanan baik, mesra dan manja agar hati mereka tenteram. Inilah fitrah sebagai seorang lelaki. Mungkin ramai pihak wanita tidak bersetuju dengan pendapat ini, tetapi cubalah lihat kembali, apa yang lelaki mahukan di dunia mahupun kehidupan selepas mati iaitu di syurga?.....hanyalah WANITA!....itulah lelaki.... Bidadari antara ganjaran yang paling banyak disebut di dalam Quran untuk lelaki...harap pihak wanita dapat membuka mata dengan kenyataan ini...

Aku sebagai seorang lelaki, dan aku sendiri berfikir.... seandainya aku diberi kekayaan yang melimpah ruah di muka bumi ini, tetapi tidak disertakan walau seorang wanita yang memahami.... aku juga akan sunyi... dan perkara ini juga aku telah bertanyakan kepada kawan-kawan sejantina aku, dan jawapan mereka turut sama... pernahkan kalian mendengar satu ungkapan, 'DISEBALIK KEJAYAAN SEORANG LELAKI, BERDIRINYA SEORANG WANITA YANG SETIA MEMAHAMINYA'.... tidak guna seandainya dibelakang seorang lelaki berdirinya wanita yang bijak tetapi tidak setia!... lelaki cuma mahukan wanita yang sentiasa ada untuknya... inilah lumrah kehidupan sebagai seorang lelaki....

Bukan aku nak mememenangkan wanita yang berstatus GRO, tetapi aku mendengar dikalangan kawan-kawan aku yang bercerita, bahkan di depan mata aku sendiri, aku melihat, layanan GRO ini sangat menenangkan hati mereka, penampilan GRO ini cantik dan kemas untuk mereka, tutur kata dan pujuk rayu GRO ini mengalahkan isteri-isteri mereka, kemesraan dan tingkahlaku GRO ini melembutkan hati mereka.... tapi dibalik ini semua, mereka berkata, 'INILAH YANG AKU HARAPKAN DARI ISTERI-ISTERI SEBENAR MEREKA'....

wahai kaum wanita yang bergelar ISTERI,

JAGALAH TINGKAHLAKU, TUTURKATA, KECANTIKAN, PARAS RUPA, KEMESRAAN
DAN BUATLAH SUAMI KALIAN SEPERTI RAJA 
AGAR MATA DAN HATI MEREKA HANYA TERTUMPU PADA KALIAN
DIAWAL PERNIKAHAN, 
MEREKA TELAH MEMILIH KALIAN SEBAGAI RATU HATI MEREKA 
DAN JADIKANLAH MEREKA SATU-SATUNYA RAJA 
YANG IKHLAS MEMBALAS KEMBALI KEBAHAGIAAN 
UNTUK KALIAN BERSAMA
BIAR MANAPUN KERAS SEORANG LELAKI
HATINYA MAMPU LEMBUT KE ATAS WANITA 
YANG BERGELAR ISTERI.... 


No comments:

Powered By Blogger