Thursday, May 2, 2013

Cinta Sejati - Umar Khattab

Pada suatu hari, Umar bin Khatab bertanya kepada gurunya, " Apakah cinta sejati itu? ", dan gurunya menjawab, " Berjalanlah lurus di taman bunga yang luas, petiklah satu bunga yang terindah menurutmu dan jangan pernah berbalik ke belakang ". Kemudian Umar melaksanakannya dan kembali dengan hampa dan tangan yang kosong.

Gurunya bertanya di mana bunga yang seharusnya Umar petik di taman bunga itu. Umar menjawab, " Aku tak berjaya mendapatkannya, sebenarnya aku telah menemukannya tapi aku berfikir pasti akan ada lebih baik di depan sana. Dan pabila aku sampai dihujung taman, aku tersedar bahawa yang aku temui diawal perjalanan tadi itulah yang terbaik. Tetapi aku tidak boleh berbalik ke belakang semula, bukan?".

Gurunya berkata, " Seperti itulah cinta...semakin kita mencari yang terbaik, maka tidak akan pernah sekalipun kita menemukannya. Maka jangan pernah sia-siakan cinta yang pernah tumbuh dihati kita, kerana waktu takkan pernah kembali".


terima kasih

No comments:

Powered By Blogger