Monday, April 6, 2015

acit?


Sedang aku berjalan di tengah Bandar Melaka, aku disapa dari belakang... kedengaran deruman motor yang selalu aku dengar 5-6 tahun yang lepas... sapaan suara halus nyaring yang selalu membuat aku ketawa... aku sudah dapat meneka siapa gerangan yang menegur aku... aku terus berjalan laju tanpa menoleh.. hati aku masih lagi merajuk, tapi jugak berat untuk aku menoleh... 

"alaaa fir....fir.....", suara nyaring halus dilenggokkan alunan seakan mengorat awek awek jalanan.. diperlahankan motornya seiring dengan perjalanan aku...

"ko ape citer cit?...ko dah mati laaa....dah la ko tinggalkan aku..." aku menjawab tanpa menoleh...kepala aku terasa berat dan mata aku mula berasa panas...cuba aku tahan sekuat kuatnya...

"hahahaha aku dah agak dah ko cakap camni...ko rindu aku tak?"...balas dia dalam gelak yang besar...dia menghentikan motor dan terus gelak berdekah dekah...

"huh bodo ko ni...aku rindu la musibat..."

aku tau ni semua mimpi...aku cuba menahan dari terjaga... aku mengharapkan masa untuk terus berbual semacam biasa dengan acit...tapi aku tau ini semua mainan mimpi...takpe la, aku cuma nak rasakan balik saat kiteorg bercerita tentang keadaan kiteorg... ini pertama kali mimpi aku dengan arwah acit selepas aku kawen...

aku menoleh ke arah acit, aku tgk dia dah berhentikan motor honda ex5 dia..gelak sendiri aku tgk motor tu, tak sangka ada jugak dalam mimpi ni...hahaha... kiteor bercerita tentang semuanya..dia ceritakan keadaan sebelum dia meninggal dan aku ceritakan tentang isteri aku...hahaha walaupun mimpi, aku rasa terlalu lalu seronok hingga lupa yang aku masih lagi dalam tidur yang boleh terjaga bila bila masa...

antara yang paling aku teringat sebelum aku terjaga, dia cakap sebelum kemalangan tu, dia merayau naik motor sorang sorang kat bandar yang aku tgh jalan tu... dia mengantuk sangat dan dia hampir excident... aku tanya dia, "dah tau mengantuk kenapa ko dok jejalan"... dengan ringkas dia menjawab sambil tergelak,"sebab aku rindu ko..lama tak naik motor ngan ko"...tersentak aku dengar dia jawab camtu..tapi aku ingat lagi 2 hari sebelum dia meninggal dia ada call aku untuk confirmkan nak bercuti kat langkawi berdua...hahahaha

"asal ko tak call je aku, boleh kita jalan sesama"...jawab aku yang konon nak menenangkan keadaan time tu...

acit terdiam dari gelak dan terus jawab dalam nada serius...
"kalau ko ikut aku aritu, takut nnt ko mati ngan aku sekali"...

..........aku terus terjaga

*post tentang berita kematian arwah acit > klik sini

No comments:

Powered By Blogger