Monday, August 25, 2008

Inilah Tajuk & Isu Kita!

Assalamualaikum suma!

Ni tetibe lak rasanye aku nak menceritakan mengenai isu politik kat negara kite yg tercinta nih. Dengan beribu-ribu isu kite ditempekkan mengenai politik Malaysia! Mintak maaf awal² kepada yg terasa dan aku pon mengharapkan komen atau pandangan dari korang ataupon pembetulan dengan isu ape yang aku nak ceritakan nih.

OK! sekarang ni kite terlalu luas didedahkan dengan sumpah menyumpah nih... ape yg aku tau, org yg bersumpah kat negara kite skang ni suma pepandai... pandai kot! nak kata keje kilang ke keje am ke tak pon... bukan aku nak perlekehkan pekerja kilang atau pekerja am tapi masalahnye diaorg ni terdiri dari golongon bijak pandai taktau la dari segi menipu atau mentadbir tapi takkan taktau kot... dalam satu hadith yg aku penah blaja dlu la kan, Sesiapa yg bersumpah selain nama Allah maka jatuh KAFIR ataupon SYIRIK! so dari hadith ni kite tau isu bersumpah ni bukan perkara yg remeh tapi melibatkan akidah sesorg... memang la diaorg ni bersumpah atas nama Allah tapi kenapa dengan cara yg hampir sama dengan agama lain bersumpah cthnye meletakkan tangan di atas bible... sesikit nak bersumpah! memang kite taktau sape yg btol atau tak tapi ingatlah sumpah ni bukan perkara yg remeh... jangan jadikan sumpah ni salah satu jalan penyelesaian dalam satu perkara... Allah takkan bagi hamba dia masalah yg hamba dia takleh settle kan... maksudnye kite ada cara lain ntuk slesaikan satu masalah... dan ada cara lain ntuk membuktikan kebenaran... kepada yg terasa, "korang tu menteri,tolonglah guna otak kalo nak tunjukkan kebenaran...mende ni takleh bawak main".

OK! kite sentuh lak isu UITM yg di propagandakan oleh menteri besar selangor kalo tak silap laa... ntuk menaikkan taraf melayu, aku memang menyokong isu ni... memberi peluang kepada kaum lain dalam UITM nih... sbbnye pada aku sangat kukuh dan aku rasa boleh dikaitkan dengan isu MRSM yg penah dibentangkan oleh Tun Mahathir iaitu menteri sebelum kejatuhan moral pada politik Malaysia nih.... ape yg kite tahu skang nih, suma org boleh masuk university... tak terkecuali kaum lain.. zaman mak bapak aku dlu time university, dapat masuk ITM skang UITM memang kecoh... kecoh sensangat... bangga anak dapat masuk ITM... tapi kalo dibandingkan skang nih!? dapat masuk UITM? hurmm... ok la tuh... camtu je jawapan org skang... kalo dapat masuk UIA!? hulamak, hebat gak dapat masuk UIA... UNITEN!?MMU!? dan lain lain university yg pelajarnye terdiri dari pelbagai bangsa dan ethnic... suma org pandang... bukan aku nak mengutuk UITM tapi skang cam sekolah menengah je... kenapa aku cakap camtuh? sumanye sbb pelajar dia terdiri dari satu bangsa iaitu MELAYU... kalo kite nak menaikkan taraf pelajar melayu bukannye kite nak compete kan diaorg bersama tapi kite kene compete kan dengan yg lain... baru lah minda kite ni terbuka ngan lebih luas.... takyah kata pelajar asing, bangsa lain pon takde... so nak bersaing pon takleh la dengan skop yg lebih tinggi... nak jadikan UITM ni dengan berbilang kaum sama gak cam MRSM yg Tun Mahathir buat dlu... ntuk org melyu ni terbukak minda dia supaya membolehkan persaingan jadi lebih hebat... nanti jadi katak bawak tempurung je... bestu kalo dah jadi camtuh, sape kite sebagai generasi muda ntuk memajukan negara kite kelak! btol atau tak!? cam aku blaja kat MMU ni, bukan kata cina india je ada... hampir dari seluruh negara pelajar yg belajar kat MMU ni... so persaingan akan jadi lebih hebat.. abes blaja nanti time dah keje kite bukan keje ngan MELAYU je tapi ngan suma... kata PakLah time memula naik dlu, kerja ngan saya ntah mende ntah dia cakap malas aku nak amik tuh takkan laaa melayu je nak keje!? bangsa lain pon nak gak... nak kata Sammy Vellu dlu tuh melayu tak gak... so biarlah kite ni di didik dari persekitaran yg membolehkan pemikiran kite terbuka ngan lebih luas... biar kite bersaing demi menjadikan kite lebih cemerlang...

OK! isu lagi satu ni pasal transport... baru² kite dikejutkan dengan "ketidakpuashatiaan" dengan servis KTM dan LRT! fuhhh! cantek je dia komen... dia cakap lambat la tak ikut jadual la ape la itu la... dia baru sedar ke ape? konon nak tunjukkan yg dia pon naik menatang tuh laaa.... cuba aku bagi dia kancil Ex 850 samada manual atau auto, aku payung duit minyak n aku siap servis skali keta... kalo dia nak aku ovehol keta pon tadahal laa... janji dia sndiri bawak keta tuh kat FEDERAL HIGHWAY takpon DAMANSARA jam 7 petang...korang rasa² laa ape komen dia!? aku payung sumanye...minyak servis n kalo ada tol dengan slamber nye aku bayar tol tuh...siap kasik rebat lagi RM600 lebih...tadahal.... korang rasa ape komen dia!? kalo dia nak up skit aku kasi dia keta nasional kite, Proton Saga baru tuh...
kalo dia komen sama gak, aku nak kasi ape lagi!? nak kasi dia naik bas!? hurmmm.... bayang kan ahh sndiri...
bebaru ni gak harga minyak kat Malaysia di turun kan sebanyak RM0.15.... korang hepi tak? agak hepi gak ahh tapi korang rasa org yg baru pasang NGV tu hepi tak!? kos diaorg pasang mencecah RM6000 dan diaorg pasang disebabkan kenaikan harga minyak yg baru tak sampai 5 bulan... tetiba harga minyak turun tak seberapa tuh... korang rasa berbaloi tak dengan kos yg diaorg pasang suma tuh!?
ada menteri cakap, "kite boleh turunkan lagi harga minyak dengan cara memansuhkan rebat.... tapi saya tak terfikir nak mansuhkan rebat sbb kesian kat ORANG MISKIN!".... hurmmm.... gile baiknye menteri nih... tapi kalo dia tak terpikir macamane dia boleh cakap camtuh!? ape pandangan korang!? dalam masa yg sama gak ada menteri cakap "saya kecewa ngan rakyat Malaysia sbb duit rebat yg KERAJAAN kasi diaorg tak gunakan ntuk isi minyak!".... duit rebat yg KERAJAAN kasi tuh RM600 lebih...ntuk SETAHUN!!! aku rasa nak bayar bil air setahun pon cecukup makan je.... nak kata tak pandai, MENTERI!... haihhh... ape dah jadi nih!?
Diaorg sedar tak majority pemilik petrol station adalah MELAYU! kata nak TOLONG melayu!... camni ke cara nye? turun minyak camtuh jee... bestu kos yg diaorg beli ni camne nak kaver!? WAHAI MENTERI YG BIJAKSANA, TOLONGLAH FIKIRKAN JALAN YG MEMUDAHKAN RAKYAT JELATA BUKAN MEMUDARATKAN! terima kasih!

OK! isu memutar belit kan kenyataan... ada org kata sorang aktivis ni memutar belitkan kenyataan polis... btol ke? tapi camne lak kalo memutar belitkan kenyataan di MAHKAMAH!? memula si saiful (bukan nama sebenar) kata diliwat secara paksa, dan siap bersumpah.... dan dan ramadhan lak tetibe cakap secara sukarela... kemudiannye aktivis ni pon cakap laa, kalo suka sma suka tangkap saya dan tangkap si saiful nih... sbb suka sama suka... tetibe lak ntah camne ada sorang menteri ni cakap takleh tangkap si saiful ni sbb dia yg buat repot... hurmm... kalo camtu la kan, aku gi rogol sorang minah nih then aku PAKSA member aku sorang ni kaver line... pastu polis tangkap kiteorg then member aku cakap dia di PAKSA!.... korang rasa la kan, polis atau undang² MALAYSIA ni lepaskan tak member aku yg di PAKSA nih!? hurmm.. korang pk la sndiri ehh...
hurmmm... seorg lelaki yg lebih muda mempunyai tenaga yg lebih banyak dari lelaki yg lebih tua... btol tau tak!?
kalo btol la kan, seandainye diliwat secara paksa... si aktivis yg lebih tua dari si saiful nih kompem lebam bijik mata takpon ada la lebam memane bahagian n kemungkinan besar mesti ada kesan pergelutan antara diaorg... ye ahh kan, kata diliwat secara paksa... kompem la melawan takkan menerima je... tu dah jadi lain...huh, KALAU aku la kan, ada peluang aku melawan n bunuh mamat yg nak liwat aku tuh bunuh je... tapi masalahnye si saiful dan juga si aktivis nih takde kesan pergelutan langsung... so kesimpulan dia...hurmmm... kite pk la sesama... jangan disebabkan takde jawapan terus kata suka sama suka... kite pk sesama k janji jangan MENIPU eh takpon jangan amik RASUAH eh.... hahahaha... opss sory tergelak... nak MENIPU tu biar ahh LOGIK skit...

1 comment:

El-Zaffril said...

Beb... aku sokong kau beb...

1-Aku tak puas hati rege minyak... naik tak hengat beban rakyat... turun baru nak pk semua bende tu... bodoh gile depa ni... kalau nak naikkan dulu kene la bijaksana... naik sikit2... sekarang dah huru-hara... minyak dah murah... nak turunkan sekali banyak... takut rugi... turunkan sikit takut mengamuk... last2 turunkan 15 sen jer... Pikir la sikit...

2-Masa zaman tun, dia siap cut elaun menteri beb. 20%, Pemerintahan orang yang tak prihatin ni, elaun kekal, siap tambah tu tambah ni lagi. Kita rakyat gak yang tang tu gak. Menderita. Gaji 3 riban pun takat mampu beli wira. Then sewa umah je. Nak beli tak mampu. Menteri2... siap bleh enjoy2... padahal tau cakap je... bleh blah ar... menyampah aku... cube meh la rasa... kalau menteri dapat elaun setakat 3 riban... pastu minyak kete, toll semua depa takleh claim... tak pun naik nadi putra ke mana2... mesti depa mengeluh macam kita gak...

3. Jalan ni satu hal. LDP kuar dalam paper jadi lebuhraya paling untung. Tapi aku pelik la. Kenapa la jalan dia tak improve. Kan ke bodoh bin bangang tu. Kalau rasa dah untung sangat... turunkan la... ni konsesi dia sampai tahun 2029... haiya... dah la kl dengan selangor ni paling banyak toll... johor takde pun...

haish... kalau nak ngeluh... banyak bende siol.... tapi nanti sambung lagi... thanks for the visit... neway nice blog and happy blogging...

Powered By Blogger