Tuesday, July 29, 2008

Tangis Seorang Pengganas

Dunia memandang seorang pejuang sebagai pengganas. Mahupon kita yg tak berkompromi dengan persengketaan negara² luar ada gak yg memandang perjuangan seorang pemuda sebagai perkara yang sia² dan memburukkan lagi nama islam sebagai agama yang suci. Bayangkan lah sekiranye ibubapa kita dibunuh dengan kejam, adik beradik kite diseksa dan ada yg dirogol, harta benda diambil dan ada gak dihancurkan. Wlaupon tak berharga, tapi pada sesorg ada kenangan ataupon sentimental value dimata diaorg. Kitab agama yg dijadikan panduan dipijak pijak, ada yg ditabur dengan najis. Agama kita dicaci, dihina bagaikan satu agama yg tak pernah wujud. Nabi kita yg tak pernah melupakan kite di dalam setiap doa dijadikan sebagai mainan dan dikeji oleh 'Pengaman' dunia kononnye. Perjuangan yg sepatutnye diperjuangkan trus diperlekehkan. Siapa lagi yg berani menegakkan kepala ntuk terus mara menghapuskan segala kutukan dan tomahan ni suma? Siapa lagi yg mampu berdiri bagi meninggikan kemartabatan agama islam? Siapa lagi yg berani membuka mulut bagi menceritakan perkara sebenar? Siapa yg mampu menggerakkan lidah bagi mengajak seluruh umat islam bersama berjuang ntuk agama yg sepatutnye disanjung? Kenapa perlakuan ni suma dipandang hina dan serong oleh kuasa dunia mahupon kite sendiri?
Siapa yg merasakan keperitan ni suma? Kita atau 'Pengganas'? Bayangkan lah sekiranye ni suma terjadi pada kite. Apa yang kita akan lakukan? Diam atau berjuang seperti 'Pengganas' ni suma? Cukup berani kah kita? Cukup ke dengan propaganda semangat perjuangan melayu kita? Melayu dulu dan sekarang sangat berbeza... Erti perjuangan bukan lagi dijadikan isi bagi setiap buku perjuangan tapi dijadikan muka hadapan ntuk menutup segala 'kerja' kotor disetiap perlakuan 'mereka'. Siapa Pengganas dan Siapa pula Pejuang. Dan mungkin juga Siapa Pengecut?
Cukuplah di negara kita, banyak isu dikaitkan dengan perjuangan tahyul, ajaran sesat, perhubungan songsang dll. Kenapa kita tak jadikan perjuangan dulu dan sekarang yg ada kat negara² islam luar sana? Mungkin aku pon salah satu dari permasalahan isu tu suma. Tapi sekurang²nye aku sedar ape yg terjadi kat dunia kita dan dunia islam sekarang. Jadikan tokoh cam Nabi Muhammad, Muhammad Ali Jinnah, Salahuddin Al-Ayubi, Umar Mukhtar dan lain² sebagi contoh. Kenapa Adolf Hitler dijadikan contoh wlwpon membunuh kaum yahudi yg dibenci oleh umat islam? Kenapa ideologi Karl Marx diagungkan? Kenapa Charles Darwin dijadikan idola dalam permbuatan sains di mata dunia? Kenapa Benito Mussolini dikatakan sebagai pejuang di dalam hati manusia? Apa yg diaorg dah ubah dalam hidup kita? Ape yg diaorg dah jayakan dalam pertumbuhan populasi umat islam di dunia?
Pemuda di negara kite semua dikatakan kental dari segi fizikal dan mental. Tapi mampukah kite mengubah pandangan dunia dengan menjadikan agama kita mahupon bangsa kite di dalam kedudukan teratas? Mampukah kite dijadikan idola satu hari nanti? Bolehkah ideologi kite dijadikan sumber perjuangan di dalam hati generasi akan datang? Jangan memandang rendah akan kemampuan kite sendiri mahupon sedara islam kite tak kire beza bangsa dan budaya. Perjuangan mereka adalah perjuangan kite. Kotakan kata perjuangan melayu kite! Kotakan perjuangan agama kite. Jangan dibiarkan usang dimamah kemajuan ekonomi dunia. Kita adalah kita. Tak siapa dapat mengubah Qada' dan Qadar yg Allah tetapkan. Kite lahir sebagai islam dan kite mati sebagai pejuang islam. Sekadar mati sebagai islam, sama seperti matinya Mustafa Kamal Al-Tartuk. Mati sebagai seorg islam yg tidak bejuang sebagai seorg islam dan sebaliknye sebagai penghapus kerajaan islam. Dia dijadikan sebagai boneka yahudi ntuk menjatuhkan maruah islam dan memartabatkan kemajuan dunia yg menyelindung kesucian agama. Jadilah seorg islam yg berpendidikan bagi menaikkan martabat ilmu seorg islam. Jangan kite diperlekehkan oleh agama lain dengan tidak punyai ape².
Aku berkata sebagai seorg islam dan melayu bugis yg bebas dari perang dan kemiskinan yg sebenarnye dikawal oleh 'Pengganas' dunia. Jangan biarkan 'Pengganas' ni suma menutup mata kite dan menanam bencinye kite kepada 'Pejuang' kite sekarang. Biarlah kite tak dapat berjuang bersama diaorg, tapi biarlah doa kite temani perjuangan mereka semua.

1 comment:

mohad said...

salam... tak nak join gath ke..

Powered By Blogger