Tuesday, July 22, 2008

Takku duga!

Hari sabtu, 20/07/2008 seawal 9 pg aku dikejutkan oleh suara mak dari lena tidurku... Chewahh ayat nak berpuitis je kan.. hahaha... hurmm... Pas sarapan ngan family, aku bergegas bersiap-siap nak hantar along ke hospital selayang, kuala lumpur. Jam menunjukkan 9.30 pg dan along kene sampai sebelum kol 10 pg kat hospital selayang. Dengan berpakaian ala kadar, aku pon get ready dengan menghidupkan enjin keretaku. Tanpa berlengah lagi, aku meneruskan perjalanan bersama along ku ke hospital bagi mengelakkan kelewatan yg bakal menimbulkan masalah lain bagi menempatkan wad ntuk along bermalam di situ. 10 minit berlalu dan kami sampai diperkarangan hospital selayang. Along melangkah keluar dari kereta dan terus meluru ke kauter pendaftaran. Sementara menunggu along buat pendaftaran aku membakar rokok lalu mencari parking yg sesuai dikawasan yg berdekatan. Setelah selesai membuat pendaftaran, aku teman along ke katil wad yg ditetapkan. Tingkat 4, wad 4A katil 27. Bile suma dah settle aku lepak ngan along berbual-bual. Tak lama pastu sorang mak guard ni halau aku sbb kan aku lelaki dan takleh lepak wad pompuan lelama melainkan selepas kol 1pm. Aku tgk jam time baru kol 10.30 pg. Selepas mintak keizinan along, aku pon berlalu pulang. Pulang!? hurmmm... terasa berat btol nak balik pj time tuh... aku ke bandar baru selayang. Aku call kawan² kat selayang.. nak balik baik aku tggu sampai kol 1pm. tapi yg pelik nye aku call sorg pon tak dapat. Nak balik Pj memang terasa berat. Tak sedap hati pon ade. Nak call megat terasa cam menganggu. hurmm...

Tetiba along call aku, dia tanye aku katne.. Aku cakap aku still kat selayang dan terasa berat nak balik umah... aku suruh along cakap kat angah suruh call aku.. tak lama pastu angah call n cakap mak suruh aku balik ke pj... aku tgk jam time tu dalm kol 11.20pg.. hurmmm... dengan berat hatinye aku pon mengikut arahan mak aku... aku singgah petrol pam, kononnye nak isi minyak 50ringgit.. tapi aku taktau kenapa aku isi 20ringgit camtuh... pastu aku pon berlalu pulang ke PJ.... melalui jalan kuching, aku meneruskan perjalanan aku ntuk terus pulang ke pj.... aku plan nak singgah kedai gunting rambut.. aku menggunakan lane kanan dengan kelajuan 70-80km/h.... dalam keadaan aku yg tak berapa senang tuh, hati terasa cam sesuatu berlaku tetiba aku tengok kerata Gen2 depan aku membrekkan keta dia secara mengejut... penglihatan aku tetiba gelap dan aku terdengar bunyi dentuman yg sangat kuar dari hadapan kereta aku... ntah camne aku hilang kawalan dan dada aku terhentak ke steering keta aku... airbag aku meletup dan keta aku berasap dari dalam... aku terus meluru ke arah kiri jalan dan memberhentikan keta aku... aku terus kuar keta sbb kan asap putih mengerumuni dari dalam keta aku... tekak aku terasa sakit dan aku terbatuk-batuk sampaikan mata aku berair... aku tgk bahagian depan kereta aku hancur. Bumper, lampu dan radiator aku pecah. Bonet depan terangkat hinggakan hampir menutupi suku cermin hadapan.

Aku mengeluh panjang dan membakar rokok... aku tgk keadaan jalan kuching time tu tetiba sibuk... dengan pecahan kaca ditengah jalan dan sisa-sisa kereta aku yg berkecai berada di tengah jalan... huh!Aku termenung seketika... tangan dan dada aku berasa sakit. aku tgk ada 3 kereta lain turut memberhentikan kereta diaorg di hadapan keta aku... dengan suara yg agak tinggi diaorg bertelagah sesama sndiri... aku tersenyum dan terus tergelak tgk gelagat diaorg... aku taktau nape aku gelak sedangkan aku pon terlibat sama dalam kemalangan tuh... aku cuba menenangkan diaorg suma... huh!! cam aku tak accident skali je kan!? hahaha.... tak sampai 5minit pastu, beberapa biji keta sampai... callman ahh tuh! dah agak dah... aku dah makin serabut... diaorg suruh aku rilek... aku senyum je siap offer diaorg rokok lagi... cam diaorg lak accident... aku suruh diaorg rilek balik... hahaha...

Dipendekkan cerita pas suma keta dah di angkut ke balai aku pon lepak jap kat umah megat... megat datang kat tempat accident time tuh... pas mandi aku terus balik pj naik lrt... time dalam lrt tuh baru aku terpikir... aku accident ke? ape dah jadi tadi? teruk ke aku? hurmmm... Sampai umah aku baru tersedar, tangan kiri aku luka skit je... dada aku? bile aku bukak baju je aku tgk ada bekas steering kat dada aku... bekas yg kemerah-merahan tu bengkak kat dada aku... aku agak tergamam... aku bayangkan kalo takde airbag tadi! huh... mungkin aku dah takde kat dunia nih... sedangkan ade airbag boleh tinggalkan kesan camtuh ape tah lagi kalo takde airbag! aku tergamam... time tu tetiba dada aku rasa sakit yg amat sangat... hurmmm.... aku baring cuba menenangkan kepala otak aku yg makin serabut.... huh... aku terlena jap... bile aku bangun aku ingatkan suma tu mimpi, aku tgk kat luar umah.. keta aku takde... aku tgk dada aku bekas tu still membengkak lagi... Ya Allah, selamat aku idup lagi... banyak lagi dosa yg aku buat dan still tak bertobat lagi... huh... selamat aku selamat! mak ngan ayah aku ok... diaorg risaukan aku lebih dari segalanye... sian aku tgk diaorg, dah la akak aku masuk spital, aku lak xcident camni... Walaupon segalanya tak diduga, aku tetap bersyukur pada Allah sebab aku idup lagi... Alhamdulillah!
ehehe...

No comments:

Powered By Blogger