Thursday, July 10, 2008

Era 2020

Hurmm...
Assalamualaikum semua...
agak lama gak aku tak meng-update kan blog nih... takde idea nak ceritakan n yg ade pon agak sensitif... so better aku tak menjadikannye satu perkara umum... skang ni dah banyak berlaku kat negara kite... antara isu yg sering hangat diperkatakan kan negara kite nih ialah minyak,jenayah dan politilk... ini antara isu yg selalu menjadi topik hangat tak kire dimana negara sekali pon... tapi yg amat menyedikan perkara yg berlaku kat negara kite ni adalah perkara yg agak memalukan... mana taknye, fitnah dan sumpah bagaikan boneka dalam pergelutan manusia yg gilakan kuasa dan tidak memikirkan ape yg akan terjadi kelak... diorg membuat tuduhan melulu dan rela bersumpah sebagai jalan penyelesaian... dan si tertuduh pon melakukan perkara yg sama bagi membersihkan nama beliau agar tak terus menjadi mangsa dalam pertuduhan tersebut... cuba la gunakan otak ntuk menyelesaikan sesuatu masalah... ikut kata Nik Aziz, itu bukan jalan penyelesaian... gunakan cara lain dlu sbelum bersumpah sbb tu adalah jalan terakhir... sumpah ni bukan perkara memain dan fitnah merupakan perkara terkutuk... korang ahli politik dan korang tau camne dan bile nak menggunakan perkara baik di tempat dan masa yg sesuai...
sbenarnye ni bukan perkara yg aku nak cakap... ehe... aku pon takde idea n cuma kali ni aku nak meluahkan ape yg dirasai oleh seorg manusia yg baru mengenali dunia yg penuh cabaran dan tanggungjawab yg sepotonye diambil sebagai ujian di dalam kehidupan...

Hurmmm...
Aku ni seorg manusia yg masih belaja tak kire la ilmu akedemik ataupon ilmu dititian kehidupan dan masih mengharapakan belaian mak bapak ntuk terus hidup sihat dan bahagia seperti skang... tapi aku membayangkan ape yg akan terjadi selepas aku kuar dari university ni... dengan kos yg makin tggi ni dapat ke aku nak menyara mak bapak aku setelah 25tahun menghabiskan duit diaorg ntuk melihat aku berjaya dan dapat membantu mereka satu ari nanti... mungkin bukan harapan diaorg nak kite membayar balik ape yg diaorg penah kasi pada kite... tapi tergamak ke kite ni sbagai seorg manusia yg berpelajaran membiarkan mak bapak kite bersendirian selepas kite berjaya memiliki sijil dan berkerja ditempat yg bagus??? bagi aku memang tak laa... tapi itu yg aku takut...

mampu ke aku nak menyara diaorg?? dengan gaji yg bakal aku terima kelak, aku nak menyara hidup aku sndiri, mak bapak aku, ngan adik beradik aku yg lain... dengan harga minyak yg kian melambung dan tak masuk akal tuh! kompem harga makanan dan yg lain naik gak... silap² gaji yg aku terima tuh cukup ntuk kos pergi balik keje aku je... kite nak salahkan sape skang nih? salahkan pemimpin? mungkin dia ada alasan dia sndiri kenapa dia naik kan harga minyak... mungkin dia pon nak menyara keluarga dia... nak belikan anak² dia banglo RM5-8juta, kereta mewah... minyak!?? diaorg nak kene bayar gak ke?? mungkin anak bini dia kene bayar.. dia?? dia kene bayar bil tepon ke? bil air ngan bil letrik dia bayar gak ke? petrol kompem kerajaan... opss silap! rakyat yg bayarkan... so dia tak perlu risau gundah gulana tak perlu suma tuh... sape yg perlu menanggung kerisauan tu suma... menantu dia? ehehe... takpe laa... lupakan laa...

so aku yg sbelum ni memang tak penah terpikir nak sebut perkara yg melibatkan isu camni terpaksa gak... sbb mende ni la aku takde idea dalam suma mende... mahupon aku masih blaja, perkara yg berlaku kat negara kite ni memang sangat aku terasa... sbelum ni memang silap aku sbb aku tak amik tau sape yg bakal jadi pemimpin, aku anggap perkara ni takde kaitan ngan aku... tapi bile dah jadi camni, aku baru sedar yg aku memang dah melakukan satu kesilapan yg takkan berputar kembali... sbb kan perkara ni aku bagaikan debu yg tak memberikan kesan kepada angin yg mahukan aku pergi kemana yg ditiupnye! kalo aku tulis surat kat pemimpin sekali pon, ntah dia baca atau tak... kalo dia baca skalipon takde kesan ape pon pada dia... nak taknak aku terpaksa ikut ape yg ditetapkan oleh dia... ehehe... aku dah start mengarut!!!

kengkawan!
meh la kite pk sesama... kite pk kan masa depan kite... mak bapak ngan keluarga kite... masa depan generasi kite... adakah mende yg aku cakap ni akan memberi kesan yg positif atau pon negatif pada kite semua??? sesama la kite menjernihkan air yg keruh... buang sikap iri hati, tikam belakang, fitnah mahupon rasuah... mende ni suma memberi kesan yg sangat buruk pada negara dan kite sndiri... aku harap nanti bile kite suma dan memulakan kehidupan sebagai seorg yg berpegang kepada tanggungjawab yg lebih sukar, sesama la kite berfikiran terbuka dan memikirkan perkara yg terbaik ntuk kite dan org lain... jangan lah bersikap busuk hati dan mementingkan kepentingan sndiri!

maaf dan terima kasih!

2 comments:

mohad said...

salam... apa khabar sekarang..

fendy_ahmad said...

ASalam,

penulisan sampoi yang begitu menyentuh :)

Abang bangga dangan perubahan kamu dik :)

Powered By Blogger