Thursday, May 28, 2009

Di Sini aku Bermula (Bahagian 2)

Setelah aku diterima untuk belajar di Multimedia University, aku masih berfikir untuk menjalankan ape jenis perniagaan yang mendatangkan hasil... setelah penat memikirkan perniagaan ape yang hendak diceburi, aku mula berjinak-jinak untuk memulakan perniagaan 'shisha' di apartment sewa ku di Melaka... hasil sangat menguntungkan dan aku mengupah dua pekerja untuk menjadikan perniagaan ku lebih efficient dan effective... tidak berapa lama kemudian, sedang leka aku dengan hasil yang sangat memberangsangkan, aku ditipu oleh pekerja ku sndiri hingga menyebabkan kerugian sebanyak RM900... aku tidak berputus asa dan terus pandang ke hadapan ntuk terus berkecimpung di dalam bidang perniagaan...

Ketika bercuti panjang, pada bulan puasa, aku sekali lagi memulakan langkah ku untuk berniaga di sebuah bazaar ramadhan di Kelana Jaya... meniaga nasi tomato, nasi beriayani, serunding, kuih muih dan popia membuatkan aku terus bersemangat dan mengaut keuntungan sndiri dari hasil titik peluhku.. tidak lupa juga 'sahabat' lama yang turut membantu ketika itu menjadikan aku lebih berani untuk mencuba mempelbagaikan lagi aneka kuih di bazaar ramadhan ketika itu... pada sebelah malam pula, aku meniaga baju perempuan di tepi-tepi jalan di Petaling Jaya... di sini la kenangan yang tidak dapat ku lupa kan sehingga sekarang kerana baju² yang ingin ku jual hampir di rampas oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya yang ketika itu MPPJ (Sekarang MBPJ)... aku berjaya mengelak dari di rampas oleh pihak berkuasa dan aku juga telah berhenti dari mejual baju² tersebut kerana tidak mendapat sambutan... tidak lama kemudian, dalam bulan puasa yang sama juga, aku memulakan perniagaan ku pada sebelah malam dengan meniaga kasut di sebuah kawasan yang sangat 'traffic' di Petaling Jaya... sehinggalah 3 malam sebelum raya, aku berehat dari sebarang perniagaan dan menghabiskan masa bersama keluarga...

Setelah habis dari bercuti, aku memulakan hidup baru sebagai pelajar degree sepenuh masa (sebelum ni Alpha) ... dengan result ku yang tak brape baik, aku sedar minat ku hanyalah berniaga... tetapi meniaga juga memerlukan sedikit sebanyak knowledge yang di ajar di University dan akhirnya aku mengambil keputusan untuk memilih pengurusan pemasaran (Marketing Management) sebagai major di University... dengan berbekalkan sedikit tunjuk ajar dari ayah aku, aku membuka sebuah syarikat hartanah (property) sebagai langkah permulaan untuk berniaga di peringkat yang lebih tinggi... tidak lama kemudian, aku terus berfikir ntuk mencari lebih pengalaman di dalam arena perniagaan... akhirnya aku membuat keputusan untuk meniaga makanan dengan peringkat yang lebih professional jika dibandingkan suatu ketika dulu... Muffin menjadi pilihan ku ntuk menjadi 'core' product di dalam industri makanan yang ku pilih.. alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan kini impian ku untuk membuka sebuah cafe di Petaling Jaya ingin ku capai dan aku akan terus berusaha...

Walaupun agak sukar untuk mencapai sesebuah impian, usaha dan semangat akan menjadikan nya lebih mudah... insyallah.... walaupon ape yang aku dah lalui, ni suma baru permulaan... banyak lagi aku nak kene belajar dan banyak lagi yang akan aku tempuhi... harap suma jangan cepat putus asa ntuk cari duit... ehehe

p/s aku tulis ni khas ntuk sorang kawan aku nih... harap dia faham..

1 comment:

shane said...

liku2 kehidupan seorang usahawan....

Powered By Blogger