Friday, October 18, 2013

adakah kita beriman?


Soalan : Ko ni bebetul ke beriman dengan Allah?
Jawapan : Betul la aku beriman

Soalan : Ko percaya isra' mikraj
Jawapan : Percaya laa...

Soalan : Ko percaya Allah boleh tenggelamkan manusia dengan harta harta dia dalam bumi? (kisah karun dan hartanya dalam surah kahfi)
Jawapan : Ye la aku caya laa, dalam Quran kan...

Soalan : Maksudnya ko bebetul beriman dengan Quran
Jawapan : Mestilah aku beriman dengan Quran...baru la islam

Soalan : Ko tau apa yang terkandung dalam Quran?...dan ko tau apa maksud iman???

Iman dari segi lugha (bahasa) bermaksud, percaya atau membenarkan.
Definisi iman pula adalah membenarkan dalam hati, menyatakan dan membenarkan dengan lisan dan mengerjakan dengan anggota tubuh badan.

Memang berat bila kita nak berhujah tentang iman. So kat sini aku just nak terangkan dengan ringkas apakah itu iman dan benarkah kita mengaplikasikan iman dalam diri kita?. 

Dalam Surah Al-Hujarat ayat 15 :

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah mereka yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu ragu, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang orang yang benar (pengakuan imannya)

Disebut dalam ayat suci ini, "TIDAK RAGU RAGU" bermaksud kita menerima dengan sepenuh hati dan membenarkan tanpa sedikit pun menidakkan apa yang disebut oleh Allah dan setiap perlakuan oleh RasulNya. 

Seperti yang kita lihat betapa agungnya iman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang sedikit pun tak ragu ragu dalam menunaikan perintah Allah untuk menyembelih anaknya sendiri. Sesungguhnya mereka tergolong dari orang yang sabar. Dan balasannya Allah telah menukarkan dengan binatang korban yang besar dan sihat...

Dalam situasi kita skang ni, banyak perkara kita membelakangkan kata-kata Allah dan suruhanNya atas alasan mengikut kehendak manusia dan sebagainya. Sedar atau tidak, siapakan kita kalau bukan kerana kuasa Allah s.w.t....?

Kita mengaku dan berkeras mengatakan yang kita beriman dengan rukun-rukun iman yang semua orang tau. Tapi betul ke kita beriman???

Aku akan mengelak dan menyuruh semua mengelak bercakap tentang poligami. Terutama pada kaum wanita. Mereka kata mereka beriman, mereka kata mereka percaya dengan kata-kata Allah dan RasulNya, tetapi kenapa mereka menolak hukum poligami?...ini sebagai contoh... tetapi kaum lelaki, cermin semula apakah sebab kaum wanita menolak poligami ni?... adakah kaum lelaki benar benar menunaikan tanggungjawab sebagai seorang suami... jangan cepat menyalahkan wanita, dan wanita jangan pula menolak hukum yang Allah telah menetapkan sebagai perkara yang halal...

Kepada kaum lelaki, poligami ni bukanlah perkara yang sewenang-wenangnya untuk kita lakukan. Aku sebagai lelaki jugak kekadang sedih dengan lelaki yang melaksanakan hukum poligami tapi mengabaikan tanggungjawab yang sebenarnya. Takyah kata poligami, monogami atau beristeri satu pun ada kaum lelaki yang masih tidak sepenuhnya menunaikan tanggungjawab mereka sebagai suami. Lihat dan nilai betapa besarnya tanggungjawab sebagai seorang suami. Mahu berkhawin lebih, tetapi isteri yang satu sudahkah kalian mendidik mereka, menjaga aurat mereka dan memenuhi keperluan mereka?...

Ini cuma sekadar contoh...

Antara contoh yang lain besar, masih ada dikalangan kita yang masih ragu-ragu dengan hukum yang Allah telah tetapkan. Undang-undang yang Allah tetapkan ditolak tepi, dan menjalankan hukum manusia yang banyak 'lub hole' dan boleh dipusing oleh manusia sendiri. Ingin menjalankan hukum Allah tapi takut dengan penerimaan masyarakat, tetapi tidak takut dengan balasan Allah diakhirat...

Yang halal diharamkan
Yang haram dihalalkan

Banyak perkara yang kita sendiri boleh fikir, cerminkan diri kita dan tepuk dada tanyalah diri sendiri...

adakah kita betul betul beriman???
adakah kita faham pengertian iman???

hidup ni kejap je beb...esok lusa kita mati...

amin...





No comments:

Powered By Blogger