Tuesday, October 15, 2013

Harta ; Hanya di dunia atau...

kisah kesabaran Nabi Allah
tidak berpaling iman diuji
salam mulia aidiladha
bersyukur kita ke hadrat Ilahi

Assalamualaikum dan salam aidiladha...

Dalam kesibukan kita dok tengok atau menolong orang lain sembelih binatang korban, aku tengok dan aku bangga dengan keikhlasan sesetengah umat Islam. Tapi mengikut kebiasaan zaman kita sekarang, dalam keikhlasan yang mengerjakan ibadah korban dan juga yg membantu dalam proses menyembelih binatang korban, ada juga ura ura yang tidak sedap di dengar. Dan ura ura ini berdasarkan sumber yang sahih. 

Bukan aku nak menyebut tentang perkara yang tidak sedap untuk didengar ni. Tapi perkara yang menyeluruh. Seperti biasa, aku ni manusia yang jenis, secara automatik akan berfikir hingga ke pucuk pangkal tentang perkara yang aku perhatikan. Dalam perayaan aidiladha ni, bercampur dengan ura ura yang tidak sedap didengar ni, aku terfikir...

tentang harta......

Pada tahun 2003, aku bermula dengan mengutip kotak di malam hari dan menjual kuih dan nasi lemak di pagi hari. Bermula dengan kesusahan, yang sebenarnya tidaklah sesusah mana jika dibandingkan dengan orang lain, hinggalah kedudukan yang aku agak selesa sekarang, alhamdulillah. Dan aku percaya satu hari nanti, Allah sekali lagi akan memberi aku satu ujian yang mungkin akan membuatkan aku dalam keadaan yang mungkin lebih berat dari sebelum sebelum ni. Dan sebelum tiba ujian tu, aku yang sekarang memerhatikan keikhlasan dan kesungguhan insan lain dalam menjayakan pengorbanan aidiladha telah terfikir tentang beberapa soalan yang kita sendiri akan lalui....

KEMANAKAH HARTA KITA TELAH DIBELANJAKAN?
Aku yang kini masih bujang (2013), terfikir tentang harta dan rezeki yang telah Allah mudahkan untuk sampai kat aku. Harta dan rezeki yang sebelum dan sehingga kini, secara jujurnya telah aku habiskan ditempat-tempat yang sikit pon tak beri manfaat kat aku samada kat dunia atau akhirat. Dan ada yang aku belanjakan bukan untuk kebaikan aku, tapi untuk kemusnahan diri sendiri. Apa yang patut aku jawab bila ditanya oleh Allah nanti?...

DARI MANA SUMBER HARTA YANG AKU DAPAT?
Bila ditanya soalan camni, sememangnya hanya aku dan Allah saja yg tau. Nak dipandang dari segi halal dan haram, aku sendiri kadang-kadang taktau jawapan sebenarnya. Memang nak kata, kita semua ada yang kerja dipejabat, ada yang kerja di site dan ada jugak yang kerja sendiri. Tapi pasti ke setiap rezeki kita sikit pon tak bercampur dengan perkara yang menjerumuskan kepada perkara yang haram. Setahu aku, tidak ada dalam islam yang mengatakan,"ni haram sikit je" atau "ni haram  boleh terima lagi"...apa yang aku tau, seandainya ianya haram, maka sepenuhnya ianya jatuh haram. Kita pasti ke setiap rezeki yang kita terima takde bercampur dengan unsur riba', penipuan, rasuah dan sebagainya?....

HARTA YANG DIAMANAHAKAN?
Bila disebut perkara yang diamanahkan, mungkin ada yang tersalah faham. Bukan aku nak 'attack' mana mana individu atau organisasi. Secara jujurnya, aku menulis sebab aku terfikir time aku tgk orang dok sembelih binatang korban. Biar aku jelaskan tentang ura ura yang kurang sedap didengar. Ianya berkaitan tentang daging sembelihan korban. Mak ayah aku salah seorang AJK masjid dikawasan perumahan aku dan diaorg suruh aku tolong orang masjid untuk menyempurnakan ibadah korban ni. Alasan mereka sebab ada pihak yang tak bertanggungjawab 'mencuri' daging daging korban ni untuk kepentingan sendiri. Dan perkara ini melahirkan penulisan ni. Harta atau rezeki yang diamanahkan, tak kira harta zakat, anak yatim, rakyat, sedekah mahupun daging korban ni, sebenarnya tidak boleh digunakan untuk kepentingan sendiri. Apakah sebenarnya tujuan harta ni suma?...adakah ianya sememangnya untuk kita membelanjakan atau menggunakan sesuka hati?... apa yang akan kita jawab bila ditanya oleh Allah nanti?...sebagai contoh, bolehkah kita keluarkan report audit dan tunjukkan depan Allah di akhirat nanti?...ingatlah, Allah maha mengetahui....

APAKAH SEBENARNYA TUJUAN KITA BERSEDEKAH?
Banyak kali aku ingatkan sabahat sahabat aku, bersedekahlah dengan tangan kanan hingga tangan kiri taktau yang tangan kanan kita bersedekah. Janganlah kita bersedekah atas tujuan menunjuk-nunjuk dan riak. Teringat aku satu hadith time aku sekolah dulu, 

"Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah syirik kecil", Sahabat bertanya,"Apakah syirik kecil itu ya Rasulullah?". Rasulullah menjawab."Riak".
 (Hadith riwayat Imam Ahmad)

Apakah sebenarnya kita mahukan dalam bersedekah?...adakah ianya ikhlas atau hanya untuk menunjukkan yang kita mempunyai harta yang banyak ataupun mengharapkan pujian orang lain?. Ingatlah, pujian manusia tu cuma sekejap je...dan dalam pujian itu mungkin akan menyebabkan kita bangga dengan perbuatan kita sendiri hingga jatuh kepada hukum riak...nauzubillah...
Cuba korang bersedekah dan diamkan perkara ni...insyaAllah korang mungkin akan rasa keredhaanNya...

Sebenarnya banyak lagi persoalan yang dok main dalam otak aku ni... kekadang sampai aku sendiri pening dengan apa yang aku fikirkan. Tapi bila fikir balik, sepatutnya kita kene bersyukur jugak sebab kenikmatan untuk berfikir itu masih lagi aku rasai... Allah tu mampu melakukan apa apa yang Dia mahukan dan Dia mampu untuk menarik segala kenikmatan termasuk berfikir... pada aku personally, berfikir jugak merupakan satu nikmat...insyaAllah...

Papepun selamat menyambut aidiladha dan bila cukup kemampuan, sama sama la kita mengikut jejak saudara kita yang lain untuk mengorbankan binatang korban yang sihat dan cantik...aminnn...

1 comment:

Unknown said...

Minta dijauhkanlah perasaan riak nie. sy pon baru nk blaja utk elakkn rasa itu.

Powered By Blogger