Monday, October 21, 2013

sampaikan walau sepatah kata


"kubur masing-masing...pandailah aku nak jawab nanti!"...
"pandai kau cakap...kau tu pon sama je!!!"...
"lek ahh...dosa ko,dosa kau ahh...dosa aku,aku punya pasal laaa!!!"...

Ni aku nak bagi salam ni korang nak jawab, jawab ahh...taknak jawab korang punya pasal laa...aku dah dapat pahala bagi salammm...pandai pandai ko laaa pikir nak jawab ke tak!

ASSALAMUALAIKUM!

HAHAHAHA....
Itu cuma sekadar contoh dan bukan contoh yang dibuat buat, ini adalah contoh yang memang pernah terjadi...

Macam-macam ayat yang orang lain lemparkan bila kita cuba menegur ke arah kebaikan... sama jugak dengan penulisan aku... ada jugak orang pernah cakap aku ni pandai bercakap je tapi sama je... ehehe.... pedulik apa orang nak cakap, janji kita tau apa yg kita buat tak salah... sampaikanlah kebaikan walaupun kecil dari tiada....

Tak kira la siapa yang menegur...
Jangan pandang siapa yang berkata tapi pandang apa yang dikata...

Pernah aku terdengar satu khutbah yang disampaikan oleh seorang khatib yang penuh bersemangat menyampaikan peringatan dan teguran. Tanpa teks di depan, dia menyampaikan memang dari hati dan pandangan dia sendiri... dengan nada yang tinggi, antara ucapan yang kekal dalam otak aku,

kita umat Muhammad dan satu-satunya umat yang terus diberi kepercayaan untuk berdakwah!
mana dakwah kita!?
mana dakwah seorang suami kepada isteri
mana dakwah seorang ayah kepada anak
mana dakwah seorang abang kepada adik
mana dakwah seorang pemimpin kepada rakyat
mana dakwah seorang sahabat kepada sahabat yang lain
mana dakwah seorang saudara kepada saudara yang lain
mana dakwah seorang muslim kepada orang yang bukan muslim!?

Kepada semua sahabat, saudara, musuh, jin yang baca online dan sesape je laa...
Pedulik apa orang cakap, kita sampaikanlah teguran dan nasihat walau secebis ayat sekalipun. Yang tua janganlah terlalu angkuh untuk terima teguran seorang yang lebih muda, dan yang muda janganlah terlalu malu untuk menegur sesama manusia mahupun jin.

Jangan terlalu mementingkan diri sendiri, jangan fikir tempat kat syurga tu limited. Bukan kalau sejuta orang masuk syurga, syurga dah full... 

Dan kepada yang takleh menerima teguran, renung-renungkanlah... Bak kata mak aku, sebab kubur asing asing la kita kene tegur menegur sementara kita dan kawan kita hidup. Nanti bila dah dalam kubur, kita dah takleh nak slow talk ngan malaikat supaya kurangkan azab member kita... beringat-ingatlah eh...

Ikutkan aku sendiri tau semua penulisan aku ni bukannya sejuta orang yang baca, tapi at least insyaAllah bila aku dah mati nanti, mungkin ada sorang dua yang baca dan mungkin sedikit tersedar dan mendapat kebaikan dari apa yang aku sampaikan, insyaAllah ada gak yang membantu aku nanti...

Bila kita mati, cuma 3 perkara yang menjadi bekalan kita berterusan...
1. Doa anak yang soleh
2. Sedekah jariah 
3. Ilmu yang baik dan berguna

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya.




No comments:

Powered By Blogger