Saturday, May 17, 2008

c.i.n.t.a



Love is not about loving a perfect person but loving an imperfect person perfectly... thus it'll make an imperfect person become perfect on his view... ehe... btol ke grammar aku nih? alaaa... bebuat paham sudah la kan! sebelum menjadikan penulisan ini panjang lebar, aku pernah terdengar satu lagu... lagu ni btol memberi seribu maksud antara cinta seorg lelaki kepada perempuan... dinyatakan dalam lagu tuh, dijadikan perempuan dari rusuk lelaki tidak dari kaki atau kepala kerana perempuan bukan lah seperti dipijak² sebagaimana kaki dan bukan lah seperti dijunjung² sebagaimana diatas kepala... tapi dirusuk yg dekat nya dihati ntuk dilindungi dan disayangi... perempuan ni adalah sebahagian dari lelaki dan sepatutnye dilindungi bukan ntuk diagungkan atau dihina seperti zaman musyrikin dlu... kite laki ni kene lah bertanggungjawab dan perempuan jangan la amik kesempatan... orite!? ehe...
so topik kita kali ni anak² ialah cinta! bak kata aku, cinta ni adalah satu perasaan yg agak susah kite nak ungkapkan dengan lisan dan mungkin gak pada amali... sbb cinta ni datangnye dari hati, so kite nak ungkapkan agak susah... so ape yg kite boleh buat ialah lakukan cinta kita sebaik baiknya atau kata lainnye cintailah dengan setulus ikhlas dan hargailah cinta tu sedalam mana yg mungkin... memang susah ntuk menyayangi org yg kite sayang...ahaks!
Cinta ni boleh terbahagi pada banyak kategori... nak cite kan suma kategori memang tak dapat ahh chek! so aku fokuskan cinta ni pada insan yg terdekat, ok? basic nye, sebagai seorg islam, cinta yg paling suci ialah cinta kita pada agama iaitu Pencipta kita, Allah dan Rasul Nya, Nabi Muhammad... itu memang tak dpat nafikan la kan... sedangkan Rasulullah pon cintakan kite...aku berani cakap sbb dalam satu kisah pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba-tiba bergenang air mata Baginda Rasulullah s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah. Bila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar, baginda mengatakan bahawa baginda terlalu merindui umatnya di akhir zaman yang disebut–sebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa iri hati, hinggakan Saidina Abu Bakar bertanya, “Bukankah kami ini ikhwanmu?Tidak, Abu Bakar, kamu semua adalah sahabat-sahabatku,kata Rasulullah. Ikhwanku itu,menurut Rasulullah s.a.w, adalah mereka yang belum pernah melihatku, tetapi mereka beriman dan mencintaiku. Aku sangat rindu untuk bertemu mereka...
hurmmm.... ape perasaan korang bile Rasulullah boleh merindui kita hinggakan menitis air mata milik seorg insan tertinggi di muka bumi nih!?

ok ok... then cinta kita kepada keluarga... cinta ni lahir mungkin sbb ape yg kite lakukan semuanya dari sejak lahir hingga skang bersama... kita dibelai, di didik, diberikan kasih sayang yg sempurna oleh parents kita... cuba la kalo korang marah ngan parents korang, korang pk balik time kekcik... ayah bersengkang mata menunggukan si ibu di hospital tuh nak melahirkan korang... si ibu ni menahan kesakitan yg teramat sangat sbb nak melahirkan insan seperti kite nih! tak terpikir ke korang, sakitnye seorg ibu melahirkan anak... tapi bile selamatnya dari rahim ibu, si ibu sedikit pon tak membalas kesakitan yg dirasainye tadi dengan cacian mahupon pukulan... ape yg dibalas oleh ibu tuh hanyalah senyuman, ciuman dan pelukan kasih sayang kepada bayinya tadi... mana hilangnya cinta si anak ni pada keluarga nya, paling tidak pon cinta pada si ibu yg melahirkan dia tadi... sembilan bulan beb! bukan kejap dia kendong ke sana ke mari... ape yg dibalas oleh si anak, cacian... benci.... mendera ibu sndiri! hinanya seorg anak yg tergamak lakukan perkara camtuh... siapa yg kejam dan siapa yg salah!? fikir kan la korang sndiri... aku pantang skit pasal mak mak nih... ehehe... jujurnye aku ni memang anak mak... tak kire la ape org cakap... ehehe... aku memang manje ngan mak aku... Mak, fir sayang mak... apepon jadi, mak tetap ibu fir dunia akhirat, Amin....!

Hurmm... cinta seterusnye ialah cinta seorg kekasih... ahaks! cinta ngan kengkawan tuh biar la aku simpan sndiri eh... ehe... lahirnye cinta ni bile kite jumpa dengan org yg sangat sesuai ngan kite... mungkin laa kot... adakalanye cinta ni lahir sbb keserasian, cinta pandang pertama, caring, hepi bile bersama n memacam lagi laaa.. aku kurang skit la pengalaman pasal cinta nih... tapi aku try ceritakan la eh... mcam ape yg aku cakap pada awalnye, dalam cinta ni kekadang kite atau senang kata aku laa, tak reti nak luahkan... takat pada kekata tuh, suma org boleh buat... tapi camne kite nak buktikan!? hurmmm... agak payah gak kan... pada aku, cara aku ialah aku buat la yg terbaik n aku cuba luahkan dengan cara aku tersendiri... aku mencintai dia dengan seikhlas hati aku... ape yg aku harapkan dia percaya cinta ni hanyalah ntuk dia... chewahh! hahaha... ada sesetengah org luahkan cinta dengan bagi adiah, surprise, n memcam lagi laaa... tapi mende tu suma boleh ke menjamin kesetiaan yg berkekalan sepertimana kasih sayang seorg ibu kepada anak dia? kite sama² pikirkan la... kekdang kite dah buat segala mende ntuk si dia, tapi keputusannye agak menyedihkan... kite mengharapkan kegembiraan tapi sebaliknye yg muncul... ape pon, itu suma takdir tuhan dan kite hanya merancang dan Allah yg menentukan... ape result pon, sumanye ade hikmahnye... kite terima ngan redha je laa... buat masa skang aku bersyukur ape yg aku ade dan harapkan berkekalan sehingga ke akhir hayat....insyallah...

ape pon sesama laa kite mencintai perkara yg sepatutnye kite cintai dan jaga lah cinta kite sebaik mungkin... percayailah ianya nye akan membawa kebahagiaan pada kite di masa kelak dan kekalkan lah cinta kite yg sedang dan masih berade disisi kite...

2 comments:

Unknown said...

FFFFIIIIRRRR!!!!!! menarik sgt blog ko..n grammar ko tu btul..hehe
Along xtau nk komen aper pasal cinta..sbb along pun tgh belajar ape makne benda alah tu..n ko pun tau..cinta pun bole jd pemusnah!!! Huh!!!hehe..ntah ape2 ntah

. f i r d a u s a k b a r . said...

ehehe...btol eh grammar tu..kalo salah malu je..ahaks!actually cinta ni bukan mende yg boleh blaja la along ku sayang...cinta ni datangnye secara tiba²...ape yg fir ceritakan ni fir takde blaja dari sesape..fir cuma luahkan ape yg fir rasa...ehe...cinta memang boleh jadi pemusnah tapi kalo kite pandai control nye,dia boleh jadi pengajaran bukan nye pemusnah...ahaks!btol tak?

Powered By Blogger