Saturday, May 10, 2008

f.a.m.i.l.y




assalamualikum!
peace upon u!
ahaks!

so... today i would like to story bout my family!
chewahh... nak speaking lak...
ok laa... serius...

hurmmm....
family!
sebenarnye family ni anugerah yg Allah bagi pada setiap insan... tak kire la sesape pon... suma org dilahirkan dengan sebuah family... kalau tak camne wujudnya sesorg tu kat dunia... cuma bezanya ada org yg dilahirkan tanpa family sepanjang hidup diorg... apepon kehidupan kita bermula dengan sebuah family... mengenai yatim piatu pulak, sebenarnye org suma banyak yg salah anggap... title yatim dalam islam ialah sesorg yg takde ibu atau bapa atau kedua-duanye dalam masa sebelum baligh lagi... bile dah baligh tak kire yatim piatu... sbb time tu kite dah boleh buat family sndiri... cuma nak taknak je!ahaks! ada yg kite tgk family hapi ada yg tak... kite jangan salahkan sesape mengenai family yg kite sndiri sekiranye takde kebahagiaan dalam kehidupan sesebuah keluarga... even ade outsiders yg cuba menganggu hidup family kite, hendaklah kite sendiri yg kene pertahankan... tak kire la camne... sbb semua masalah adalah ujian dari Allah dan setiap masalah yg Allah bagi pada kite semuanya boleh selesaikan... Allah takkan bagi hamba Dia masalah yg kite sndiri takleh selesaikan... so pepandai pikir la solution dia camne... thats y la Allah bagi kite akal dan fikiran... tapi kite kene ingat especially kaum lelaki,kite la ketua dalam keluarga dan hampir semuanya atas tangan kite ntuk bentuk satu keluarga yg harmoni.... sekarang ni banyak kes keluarga makan keluarga sndiri.... bapak rogol anak laa... abang rogol adik laa... anak bunuh mak bapak laa... yg paling takleh blah, bapak jual anak sndiri ntuk kepentingan diri sndiri... bangang tak bangang la bapak tuh! hahahaha.... sengal kayu btol!
banyak berita kite dengar sekarang mengenai keluarga sampai la kite sndiri dah lali ngan berita berita tuh suma.... bukan nak protes ke ape, tapi kes hilang anak tuh kite kekdang takleh salah kan sesape... tapi bile kite tgk balik tanggungjawab yg sepatotnye dipegang ialah bapa dalam satu keluarga... memang la org kata bz ngan keje laa, outstation la ape ape laa... tapi ingat satu je, kite suma bz ngan keje ntuk sape... kalo bukan keluarga kite sndiri!so apepon kene ingat la mana paling penting...
ok laa....
nak ceritakan family aku...termasuk mak ngan bapak aku,kiteorg suma ade 8 org...4 perempuan n 2 laki kire tak termasuk parents laa...so aku laki paling tua...ikutkan aku nak suruh je akak2 aku yg dah abes blaja kawen cepat...risau gak aku...tapi insyallah aku boleh percaya ngan diaorg...as long as diorg pk ape yg diorg buat...
pernah skali tahun 2004 kot...ade sorg ni penah datang jumpa family aku cuba kucar kacir kan family aku...dia datang burukkan aku...buat cerita yg memacam...time tu aku takde kat umah...memcam laa dia cerita kat parents aku...tapi disebabkan dasar kepercayaan,parents aku dengar je then tanye aku balik...aku berani jawab n parents aku tau cerita yg dibawak oleh minah ni suma fitnah...kesimpulannye,kite kene laa percaya kan ahli keluarga kite dari org lain...nak kan kepastian kite tanye balik...dari situ wujudnye kepercayaan n kejujuran dalam keluarga memasing...
lagi satu kes aku tgk,banyak keluarga yg sanggup berpecah kerana kan harta...mende ni suma duniawi je...memang la penting,tapi cuba pk balik...membesar bersama,takkan takde tolenrasi dalam diri memasing!?ada berlarutan sampai jadi kes bunuh!tak ke bodo tuh...harta boleh dicari,kasih sayang!?keluarga!?boleh ke kite nak cari atau beli!?mende ni takkan abes selagi kite bernyawa...sedangkan bile kita mati,doa anak anak akan jadi sumber ntuk parents yg dah takde....
so diingatkan,ape pon kite kene pk org yg tersayang...mende lain kite boleh cari...keluarga mungkin susah melainkan kite bina satu kehidupan baru...tapi camne lak kenangan!?pepandai la pk sndiri...
aku bersyukur sbb Allah cipta aku dalam keadaan sempurna walaupon ketinggian aku tak boleh dibanggakan sangat =P
tapi aku rasa ape yg ade sepanjang aku hidup aku nih sangat bernilai....aku dilahirkan oleh seorg ibu yg penyanyang dan memberi berjuta² nasihat pada aku...seorg ayah yg sangat bertanggungjawab dan mementingkan displin...adik beradik yg best n semua takde masalah dalam bermesyuarat...
sebenarnye mesyuarat ni penting tau...dalam hadith sendiri ade cakap,setiap masalah hendaklah dibincangkan (bermesyuarat) terlebih dahulu...takut kang ade salah faham yg berlaku...
ape pon,kite sesama la pk n berdoa agar hidup kite lebih bermakna disamping keluarga tersayang...sesape yg ade masalah dalam berkeluarga,pk kan bebaik...doa n mintak laa pandangan org yg boleh dipercayai agar boleh bagi idea ntuk menjernihkan mende yg keruh...buatlah yg terbaik ntuk keluarga kite...

kepada kawan aku yg baru berkawen,aku doakan diaorg dapat membentuk satu keluarga yg harmoni dan bahagia...
amin~~~

3 comments:

Unknown said...

Hehe..best..bile plak ko nk berfamily? along nk cari harta byk2 dulu..hahaha

Anonymous said...

wei..tu hisyam ke?bile die kawen??pasrah gile ayatk opasal ketinggian yang tak seberapa tuh haha..aku menumpang simpati bro..ahaks
ade org kate perempuan kalau tak tinggi leh dapat banyak anak..lelaki???hehe

. f i r d a u s a k b a r . said...

a'ah tu ahh hisyam...kawen dah dia...batch kite je yg takde kawen lagi...takpe,nanti ko balik malaysia kite kawen k...ahaks!org mane kat dapat banyak anak laki kalo camtuh?tahyul je kot..ehe

Powered By Blogger