Friday, May 9, 2008

f.r.e.n.s

assalamualaikum n ello suma...

so ni first mende yg aku nak express kan kat kengkawan suma...
ahaks!
so...kalo ade pape yg agak menyakitkan ati tu sorry la beb!bukan berniat nak buat kengkawan terguris tapi mungkin ntuk pengajaran pada aku n semua...
ok laa...
kalo nak kata pasal frens atau kawan atau sahabat mungkin persepsi org suma berbeza... sebenarnye mende ni isu yg sangat sensitif... sape yg bebetol paham maksud dia, sensitif ni kite refer pada emosional kita sndiri... kawan atau sahabat nih kekdang boleh buat kite gembira, sedih, marah n lelain... perasaan ni datang mungkin dari kawan kite sendiri atau org lain...
maksud datang dari kawan kita sndiri nih ialah kawan kite tu yg buat emosional kite berubah tapi bile kite cakap dari org lain bermaksud org lain atau kita sndiri menceritakan tentang kawan kita sndiri... paham tak? kalo tak paham pepandai la pk ehh... ehehe
ingat lagi time kekcik mak aku penah cakap...kawan ni kite kene jaga hati diaorg walau camne jadi skalipon...lagi satu kalo korang dengar lagu rusty blade,semangat lamina...lirik lagu tu ade sebut "musuh jangan dicari,sahabat harta abadi"...harta abadi tuh menunjukkan yg kawan atau sahabat ni adalah harta kite yg terus dan kekal tersemat abadi dalam hati kite...sahabat bukan kite boleh beli...dia datang ngan sndirinye...tu pon bergantung pada diri kita camne kita nak describe kan definisi sahabat atau kawan kita...tak salah kita berkawan atau bersahabat ngan org yg bermasalah...tapi agak agak gak la masalah yg diaorg buat....cthnye,kite bersahabat ngan kaki pukul...tak semestinye kaki pukul ni bermasalah dari segi berkawan,dia cuma bermasalah dari segi perlakuan ganas dia...dalam hadith ade cakap, dengar la nasihat dari kata kata bukan pada org tu sndiri....ni bermaksud tak kire laa sape org tu tapi kalo dia nasihat kite ke arah kebaikan,kita dengar je laa...mende ni datang nye time zaman bile tak ingat laa...zaman tabi' tabi'n kot....tak sure...dia menceritakan yg seorg pencuri ni nasihat seorg budak kecik supaya jangan mencuri...kite boleh kaitkan ngan isu kawan nih dengan nasihat yg diaorg bagi...
ada sorg kawan aku ni camtu laa...dia ni slalu nasihatkan aku jangan buat memende tak elok tapi ape yg dia nasihat tu suma dia langgar....ehehe...bile kekononnye aku nak try dia marah gile...ni baru la btol kawan...dia taknak merosakkan kawan dia yg lain...
kite jangan pk kedudukan kawan kite,tak kire la dia dari mane dan sape dia dalam masyarakat...ape pon kawan ada lah kawan...sahabat harta abadi...
ape pon ingat lah... "ape guna kawan kalo tak nyusahkan kawan sndiri"
tapi agak agak laa... jangan time susah je baru nak ingat ayat tuh... ayat tu aku berikan pada kengkawan aku n aku harap kengkawan aku pon tujukan ntuk aku gak... so biarlah hidup berkawan ni jadi lebih hepi n akan jadi kenangan kite satu hari nanti,insyallah!

No comments:

Powered By Blogger