Thursday, June 13, 2013

aku, kita & emak


Emak...
Emak...
Emak...
Ayah...

Melihat telatah beberapa orang sahabat yang kini telah bergelar ayah dan juga emak, membuatkan aku berfikir, adakah perkara yang sama ini turut berlaku pada tanggal 12 disember 1985 dahulu?...adakah itu reaksi Yacob Mat Yim dan Ramlah Md Yaman ketika cuba menenangkan tangisan bayi yang bernama Firdaus Akbar?...adakah reaksi yang sama seperti sahabat sahabat ku yang cuba membuatkan anak mereka ketawa?...sekiranya itu reaksi yang sama, aku akan bersedih dan menyesal dengan apa yang telah aku lakukan selama ini...sememangnya aku tidak mampu untuk membalas budi dan kasih sayang mereka....

Bila berbual dengan sahabat, apa yang mereka inginkan hanyalah kebahagiaan isteri dan anak...ada yang langsung tidak berfikir tentang diri sendiri...ada yang tidak kisah dengan kehendak dan kepuasan diri sendiri, selagi ianya membuatkan isteri dan anak mereka gembira...adakah itu juga yang dilakukan oleh Yacob Mat Yim seketika dahulu?...aku yakin dan pasti, pengorbanan beliau lebih dari segalanya...

Melihat apa yang aku kecapi, merenung kembali apa yang aku lalui, semuanya atas pengorbanan seorang ayah dan emak...aku tau aku masih belum mampu untuk merasai perkara yang sama seperti mereka lagi, tetapi cukup sekadar melihat kepada para sahabat yang lain, ia membuatkan aku terkedu dengan pengorbanan mereka setelah bergelar ayah dan emak.. 

Bukan aku menilai dari harta dan apa yang telah mereka berikan pada aku, tp di mata aku, aku menilai keperitan dan kesusahan mereka yang membuatkan aku membesar dengan sihat, ketawa dan gembira, bahagia dan tidak sengsara, tidak kesunyian dan sentiasa ditemani dengan nasihat dan peringatan...

Kadang-kadang aku sendiri berfikir, di mana aku mendapat bekalan ilmu agama sebenarnya?...merenung kembali zaman kanak-kanakku, aku bersama dua kakak aku, akan berjemaah dengan ayah ketika solat maghrib...dan setiap kali selepas solat, ayah akan membuka buku kecil yang tebal berwarna merah, dan buku itu masih lagi ada hingga sekarang...buku itu adalah tafsir al quran...

Ayah akan menceritakan kepada kami tentang apa yang terkandung di dalam buku tafsir itu..ayah menceritakan dengan cara dan gaya bahasanya tersediri.. cerita-cerita yang sedikit sebanyak membuatkan aku boleh untuk menceritakan kembali kepada orang lain...ketika itu, kami, 3 beradik akan sibuk menyuruh ayah untuk menunjukkan di mana ayat al quran yang ada menyebut nama kami...ayah yang tidak pernah mengeluh dan sesekali tidak menolak permintaan kami akan menunjukkan di mana ayat yang ada menyebut nama kami...hahahaha...

Emak yang ketika itu masih berkerja di kilang Nestle, PJ tidak pernah kenal erti penat dan setiap hari akan memasakkan kami lauk pauk yang cukup enak dan bersih...ketika itu, memang jarang sekali, sangat jarang untuk kami makan di luar...biarpun emak kerja di kilang, kerja lebihan masa atau tidak, makanan yang baik untuk kami tidak akan dilupakan...adakah aku mampu untuk lakukan perkara yang sama kepada emak sekarang?...adakah kalian mampu?..tanpa sedikit keluhan?...mampukah kita?...

Secara jujurnya, aku seorang yang manja dengan emak ketika dulu, dan hingga sekarang...setiap pagi dan setiap kali aku mencium pipi emak, aku akan berfikir....adakah ciuman ini menunjukkan tanda sayang dan terima kasih aku kepada emak selama ni?...sampai bila aku dapat mencium pipi emak dan adakah aku sempat membalas semua pengorbanan dia selama ni?...seandainya ciuman ini membuatkan emak aku gembira, aku akan sentiasa menciumnya setiap masa, setiap hari dan setiap saat...tetapi apakah perasaan emak sekiranya dia tahu anak yang menciumnya setiap pagi ini sentiasa bergelumang dengan dosa?...dosa yang mampu membuatkan emak kecewa dan menangis kerana peringatan dan nasihatnya selama ini bagaikan sia-sia...nauzubillah....

Seperti yang aku terangkan disetiap penulisan aku, aku cumalah manusia yang penuh dengan kesilapan dan kesalahan...manusia yang lebih gemarkan dosa dari mengejar pahala...tetapi setiap kesalahan dan kesilapan ini, aku cuba rahsiakan dari pengetahuan emak...bukan untuk menjadi hipokrit, tetapi cukuplah dengan air mata yang emak pernah titiskan kerana kesalahan aku yang lepas...aku yang selalu membuat masalah ketika peringkat remaja, terlalu bodoh dan alpa dengan setiap perlakuan...tangisan emak membuatkan aku menyesal hanya untuk masa yang sekejap...alhamdulillah, Allah masih memberi aku peluang untuk membuatkan emak tersenyum kembali...dan insyaallah aku akan terus membuatkan emak tersenyum...

Kini, aku ada terbaca bahkan melihat sendiri kelakuan anak kepada ayah dan emak mereka...tanpa segan silu, dan ada yang bangga dengan sikap jahanam mereka kepada ayah dan emak mereka..ada yang sanggup terang-terangan mencemuh emak mereka sendiri di laman sosial...ada yang mengharapkan emak mereka terseksa,menyamakan dengan binatang dan lebih teruk lagi ada yang mendoakan emak mereka mati...adakah ini balasan mereka kepada ayah dan emak mereka?...tidakkah mereka sedar, dari mana datangnya gumpalan daging ditubuh mereka?...tidakkah mereka sedar, dari mana mereka tahu bercakap dan berjalan?...itu semua adalah dari pengorbanan ayah dan emak mereka sendiri...

Janganlah jadi terlalu bangang dan bodoh...sehina-hina babi pon, diorg tau sape emak diorg...inikan manusia yang diberi akal untuk berfikir, terlalu buta dan bodoh untuk memperlekehkan darah daging sendiri...

Penulisan ini sebenarnya bertujuan mengingatkan kita (kawan dan musuh yang sudah berkhawin), dan yang masih bujang untuk merenung kembali, keperitan hidup yang kita lalui ini sekarang turut dirasai oleh emak dan ayah kita ketika membesarkan kita...bahkan lebih teruk dari sekarang...kita kini dimanjakan dengan teknologi yang membuatkan hidup kita menjadi lebih mudah...tetapi kita tetap dan masih lagi mengeluh...bagaimana pula dengan pengorbanan ayah dan emak kita, pada zaman 90'an?...renungkan dan jangan menjadi bangang...hahahaha


No comments:

Powered By Blogger