Friday, July 5, 2013

Si Baik Yang Jahat


Assalamualaikum...

Dalam meniti arus globalisasi yang penuh dengan kemajuan, kita sering diberitakan dengan pelbagai isu dan topik mengenai perihal negara sendiri dan juga negara luar. Tidak terkecuali untuk setiap golongan, samada yang tua, muda mahupun kanak-kanak, berita-berita ini seperti air hujan yang turun melimpah ke bumi. Berita yang disampaikan disetiap sudut, disamping bantuan teknologi internet dan media massa, ianya juga pantas merebak dan tersebar begitu sahaja. Hakikatnya, adakah berita ini adalah "berita" ataupun "fitnah"...

Seperti yang sedia maklum, fitnah merupakan satu perbuatan yang mengakibatkan kerosakan, kemusnahan dan kemudaratan kepada semua pihak. Seperti yang dijelaskan dalam ajaran Islam, fitnah merupakan satu dosa yang sangat besar dan disebut juga di dalam Quran. Antara keburukan fitnah ini, ianya mampu mengubah persepsi masyarakat terhadap seseorang, sekaligus menjatuhkan maruah dan kepercayaan kepada mereka. 

Penulisan ini sebenarnya tidaklah ingin mengetengahkan tentang keburukan fitnah secara menyeluruh, tetapi ingin menerangkan dan membuka fikiran pembaca tentang apa yang terjadi kepada dunia kita sekarang, hasil dari 'berita' yang tidak pasti kebenarannya...

Bila kita melihat berita yang terpampang dimuka akhbar dan juga internet, banyak isu mengenai negara-negara islam yang sedang berkocak pentadbiran kerajaan mereka termasuklah peperangan dan keruntuhan sosioekonomi akibat berita-berita palsu yang didedahkan oleh 'puak pemusnah dunia' ini. Ancaman ini mewujudkan 'tentera sampingan' yang bukannya datang dari negara luar, tetapi lahirnya mereka dari negara sendiri. Rakyat yang bangkit dan terangsang akibat mendengar berita berita palsu dari 'puak pemusnah dunia' ini, kononnya berjuang untuk membebaskan diri mereka dari genggaman pemimpin yang sebenarnya tulus dan jujur dalam melaksanakan amanah mereka. 

'Puak pemusnah dunia' ini secara diam-diam menyerapkan ideologi kotor mereka kepada rakyat dan mencuci pemikiran rasional mereka dengan pemikiran barat yang sememangnya membawa kerosakan lebih-lebih lagi pemikiran yang menolak unsur-unsur kesucian agama Islam. Rakyat yang terpedaya ini seakan-akan dirasuk dan membiarkan diri mereka menjadi boneka 'puak pemusnah dunia' untuk meruntuhkan kerajaan Islam yang sebenar.

Bukan satu atau dua negara Islam yang telah menjadi mangsa fitnah 'puak pemusnah dunia' ini, tetapi lebih dan satu persatu negara Islam ini runtuh ditangan rakyat mereka sendiri. Sebagai contoh di sebuah negara yang dilanda krisis seperti dijelaskan, dan kini telah jatuh ditangan rakyat yang buta dan terpedaya dengan fitnah 'puak pemusnah dunia'. Mereka menolak seorang pemimpin yang beragama islam, mengamalkan sunnah Rasul dan seorang penghafaz al-Quran... pemimpin ini juga merupakan seorang hamba yang sering melakukan tahajjud, berjemaah di masjid-masjid dan juga seorang yang selalu memikirkan tentang kebaikan untuk rakyat beliau... akibat dari fitnah dan berita yang dibuat-buat oleh 'puak pemusnah dunia' ini, beliau akhirnya jatuh ditangan rakyatnya sendiri... melihat ini berlaku, aku sendiri selalu terfikir, kenapa kita (rakyat) terlalu bodoh untuk menilai mana yang baik dan mana yang buruk?.

Secara peribadinya, aku melihat, kita menganggapkan seseorang yang mengamalkan ajaran Islam yang sebenar akan dipandang kolot dan tidak maju dari segi ekonomi dan sosial. Sedangkan apa yang berlaku di dunia sekarang sememangnya jauh dan terpesong dari ajaran Islam yang sebenar. Kita terlalu melihat kebendaan, keseronokan dan terlalu 'open minded' sedangkan itulah sebenarnya tips-tips untuk meruntuhkan akhlak dan pegangan kita sebagai seorang manusia sebenar dan lebih tepat lagi sebagai seorang Muslim.

Dulu, sebagai contoh, pejuang-pejuang Islam di Afghanistan, dilabelkan sebagai pengganas oleh 'puak pemusnah dunia' ini, tetapi kini, pejuang-pejuang Islam diseluruh dunia masih dilabelkan pengganas dan dipersetujui oleh masyrakat Islam sendiri. Pada Julai 2008, aku pernah menulis tentang Tangis Seorang Pengganas. Penulisan yang menjelaskan perjuangan mereka dan reaksi masyarakat dunia tentang mereka. Pejuang Islam tidak semestinya seseorang yang memegang senjata, tetapi juga seseorang yang cuba menegakkan kebenaran agama Islam samada berdakwah mahupun pemimpin yang memimpin yang rakyat mereka ke jalan sebenar. Dan inilah yang terjadi kepada dunia sekarang. Pejuang islam ini cuba memimpin rakyat mereka tetapi dibalas dengan rusuhan dan provokasi yang merosakkan negara dan kerajaan Islam yang sebenar.

Malaysia juga merupakan sebuah negara Islam, dan kalian sedarlah dan buka fikiran ke arah yang berlandaskan ajaran Islam. Jangan mudah terpedaya dengan berita palsu dan jangan jadikan diri kita sebagai boneka 'puak pemusnah dunia'. Sebelum aku menamatkan penulisan ini, maksud 'puak pemusnah dunia' adalah merujuk kepada Yahudi dan sekutunya. Berjuanglah atas nama Islam, bukan 'kebebasan' yang dicipta oleh 'puak pemusnah dunia' ini. Kebebasan mereka itu membawa kerosakan kepada semua umat manusia tidak kira agama, bangsa dan peringkat umur kita. Seandainya salah seorang dari 4 khalifah Islam kita menerajui kerajaan Islam kini, adakah mereka turut dilabelkan sebagai seorang pengganas dan jahat?...buka mata dan buka minda...manusia semakin bijak tetapi jangan biarkan buta dengan kebenaran...

Wassalam!

No comments:

Powered By Blogger